Huidontstekingen door weersomstandigheden – verlies van collageen door externe invloeden

Collageen is een kostbaar eiwit dat onze huid jeugdig, soepel en mooi houdt. Maar het zorgt er ook voor dat onze barrière intact wordt gehouden. We hebben het immers over het meest voorkomende eiwit in onze huid. Zoals je wellicht weet neemt collageen af naarmate je ouder wordt. Dit ongelukkige huid proces begint meestal na je 25e levensjaar en gaat daarna verder. Maar je natuurlijke huidverouderingsproces is niet het enige dat de afname van collageen veroorzaakt. In feite zijn er verschillende opmerkelijke voorbeelden die deze afname kunnen bevorderen. Denk hierbij aan UV-schade, milieuvervuiling en UVB-schade. En hoe zit het met andere omgevingsfactoren? Het is niet alleen de blootstelling aan zon en milieuvervuiling die de conditie van onze huid verslechteren, toch? Laten we het hebben over factoren die collageenverlies kunnen stimuleren en waardoor vroegtijdige huidveroudering ontstaat.

Er zit een kern van waarheid in: een droge, geïrriteerde huid (waar zovelen van ons last van krijgen tijdens deze tijd van het jaar), kan collageenverlies in de huid veroorzaken als gevolg van een ontsteking.

Droog weer, ontstekingen en collageenverlies

Dat onze huid het zwaarder te verduren krijgt tijdens de koudere maanden is je waarschijnlijk niet onbekend. Een droge (of uitgedroogde huid) is tevens een teken dat je huid barrière zwakker is, omdat de ontstekingen in je huid worden verhoogd en je verliest meer vocht in het trans epidermaal. Een kleine ontsteking kan de productie van collageen stimuleren. Dit is dan ook de reden waarom mensen milde chemische exfoliatie en peelings aanbevelen, zoals glycolzuur of melkzuur. Ze doen dit om een reactie van wondgenezing in je huid op gang te brengen, waardoor er vaak meer collageen wordt aangemaakt dan nodig is. Je huid ontvangt hierdoor een collageen-boost en een fijne rimpelstructuur kan hierdoor al enorm verminderen. Klik hier voor onze Skin Resurfacings. Nog veel krachtiger dan een peeling, zoals je deze kent!

Het probleem ontstaat als de huid wordt blootgesteld aan langdurige periodes van chronische ontstekingen: dit soort ontsteking veroorzaken algeheel collageenverlies in de huid. Dus: als de ontstekingen in overdrive zijn en langere tijd aanhouden, dan krijgt de huid nooit de kans om de verloren eiwitten terug te krijgen en te vervangen tijdens de wondgenezing periode.

LEES OOK: Acne littekens zijn vervelend, maar je kan ze terugdringen.

Ontstekingen

Als je huid in de winter meer gevoelig is voor ontstekingen dan wil je, je collageen-levels zo goed mogelijk behandelen en op niveau (be)houden. Want als de voorraad van je collageen verloren raakt, verliest de functie van je huid barrière een deel van zijn power. Er ontstaat een soort vicieuze cirkel van ontstekingen die zorgen voor verlies van collageen. En hierdoor raakt de huid kwetsbaarder en wordt de huid vatbaarder voor ontstekingen. Een goede & gezonde visolie kan al bijdragen aan het verlagen van de ontstekingen in je huid.

Collageensuppletie

Collageensuppletie kan (ook) bij koud weer helpen om ontstekingen te verminderen. Collageensupplementen zijn om diverse redenen deskundige huid hulpverleners en wetenschappelijk onderbouwd op bescherming & aanvulling van je huidconditie.

Cellics is rijk aan vis collageen, ons lichaam kan dit erg goed opnemen. Het kan helpen de fibroblasten van de huid te bevorderen. Gezonde fibroblasten krijg je onder andere door een gezonde productie van collageen en elastine. Dit moeilijke woord beschrijft de fabrieken in je huid die verantwoordelijk zijn voor productie van collageen. Helaas gaan er elk jaar, vanaf je 25e levensjaar, meer en meer fabrieken met pensioen. Elk jaar dat je ouder wordt produceer je dus minder collageen. Suppletie met collageen kan de elasticiteit van de huid en de dichtheid van je collageen ondersteunen. Het helpt tevens bij het verminderen van een droge huid wat gepaard gaat tijdens een ontstekingsreactie.

Collageensupplementen kunnen dus een fantastische uitkomst zijn om ontstekingen te verminderen en je collageen aan te vullen. De suppletie van Cellics werkt ook op het ondersteunen van je darmflora. Want het zijn juist de interne ontstekingen die van buitenaf een groot verschil maken. In Cellics zitten daarom nog veel meer stoffen, langs collageen, die onze huid en onze algehele gezondheid ten goede komen. Voorbeelden hiervan zijn vitamine C en E en L-arginine, L-lysine, Phytoceramiden en ga zo maar door. Al dit soort vitamine & mineralen dragen bij om de schade door vrije radicalen te neutraliseren. Collageenverlies door vrije radicalen zijn namelijk grote boosdoeners voor je huid.

Tot slot

We weten dat interne ontstekingen niet goed voor ons zijn. Je begrijpt nu ook dat dit voor collageenverlies kan zorgen. Hopelijk begrijp je nu ook goed dat ontstekingen op huidniveau (dus door koud en naar weer) interne ontstekingen kunnen veroorzaken. Je kunt dit het beste de baas zijn door je huid van binnen en van buiten goed te voeden. Intern doe je dat met Cellics en extern doe je dat met hoogwaardige huidverzorging en behandelingen die door ons op jouw huid specifieke niveau worden geadviseerd. We helpen je graag met persoonlijk advies. Meer weten? Plan dan je eerste kosteloze kennismaking hier met ons in.